כל הזכויות שמורות לברנע. משרד עורכי דין 2015 ©

Together is powerful

בלוג 

עו"ד ענת אבן-חן
עו"ד ענת אבן-חן בהרצאה על הנגשת אתרי אינטרנט ואפליקציות – על מי חלות תקנות ההנגשה, מהן ההנחיות ומה נדרש להנגיש, על מי נופלת האחריות המשפטית, מהן הסנקציות הקבועות בתקנות ואלו דגשים כדאי ליישם. https://youtu.be/4ayjT8dGVY0
עו"ד קרן קשי
כולם מדברים סביבכם על בלוקצ'יין, ביטקוין, הנפקות וירטואליות ואין לכם מושג על מה כל הרעש?  - מילון מושגים קצר שהכנו, יסייע לכם להבין על מה כל המהומה. מטבעות מבוזרים / מטבעות דיגיטליים מטבעות אלו הם למעשה כסף דיגיטלי, אשר מאובטח באמצעות טכנולוגיית הצפנה. המטבעות הדיגיטליים אינם מונפקים או מנוהלים על ידי מדינה או בנק מרכזי כלשהו ועל כן ערכם אינו נתון לשליטתם, אלא הוא נקבע לפי הסכמה וביקוש בין רשת משתמשים. ביטקוין הביטקוין הינו המטבע הדיגיטלי הראשון שנעשה בו שימוש וכן היישום הראשון והמפורסם ביותר של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. ארנק דיגיטלי ארנק דיגיטלי הוא תוכנת מחשב אשר מחוברת לרשת המטבע הדיגיטלי והמאפשרת להחזיק, להעביר ולקבל מטבעות דיגיטליים. לכל ארנק משויכים שני "מפתחות": מפתח ציבורי ומפתח פרטי. המפתח הציבורי מקביל למספר חשבון הבנק, קרי, הכתובת שאליה מעבירים את הכספים. המפתח הפרטי הוא המפתח לכספת. רק לבעליו האפשרות לבצע פעולות בכספים שבארנק. בלוקצ'יין הבלוקצ'יין הינה תפיסה טכנולוגית המאפשרת פעילות מאובטחת על גבי רשת האינטרנט ללא צורך בישות ניהול מרכזית. הבלוקצ'יין הינו יומן רישום דיגיטלי של כל הפעולות שבוצעו על גביו מאז ראשיתו. המידע השמור בבלוקצ'יין מאוחסן בתוך תאים (בלוקים) המקושרים אחד לשני לפי סדר כרונולוגי (שרשרת של בלוקים). עם ביצוע כל פעולה על גבי הבלוקצ'יין, תיעוד שלה נשמר באופן אוטומטי על גבי המכשירים של כל המשתמשים במערכת. המבנה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין והאופי הביזורי שלה מהווים את האבטחה המבנית של הבלוקצ'יין: השרשור של הבלוקים אינו מאפשר לשנות מידע שנשמר בבלוקצ'יין מבלי לשנות את ההגדרות של שאר הבלוקים במערכת, פעולה שהינה כמעט בלתי אפשרית מבחינה טכנולוגית; האופי הביזורי של הבלוקצ'יין אינו מאפשר לפגוע במערכת מבלי להשתלט על רוב המכשירים המקושרים לבלוקצ'יין, פעולה שנחשבת כבלתי אפשרית גם כן, לאור מספר המשתמשים במערכת הבלוקצ'יין של הביטקוין. בלוקים בלוקים הם יחידות האחסון בהן מאוחסן כל המידע השמור בבלוקצ'יין. כך, אם הבלוקצ'יין משול לפנקס חשבונות, הבלוקים הם הדפים של הפנקס. הבלוקים שמרכיבים את הבלוקצ'יין מקושרים אחד לשני באמצעות חידה מתמטית סבוכה, באופן שזה כמעט בלתי אפשרי לשנות מידע אשר שמור בבלוקצ'יין. מה כורה? אז מה זה כריית ביטקוין כריית ביטקוין הינה התהליך שבו עסקאות במטבע הביטקוין מאושרות ומתועדות במערכת הבלוקצ'יין של הביטקוין. תהליך הכרייה מתבצע על ידי סוג מסוים של משתמשים במערכת הביטקוין שנקראים "כורים". פעולת הכרייה היא למעשה פיצוח חידה מתמטית אשר פתירתה יוצרת את הבלוק הבא. הכורה הראשון אשר מצליח לפתור את החידה מתוגמל עבור הכרייה המוצלחת שלו באמצעות ביטקוינים ולעתים גם באמצעות עמלות. הנפקות וירטואליות או ICO ICO (Initial Coin Offering) הוא אפיק גיוס כספים במימון המונים. מדובר בתהליך בו יזמים אשר מפתחים פלטפורמות או פרויקטים מגייסים כספים בתמורה למטבעות דיגיטליים. המטבעות הדיגיטליים מקנים למשקיעים בפרויקטים זכות להשתמש בפלטפורמות שפותחו בפרויקטים הממומנים באמצעות ה-ICO. בנוסף, המטבעות מספקים למשקיעים בפרויקטים נזילות, שכן מדובר בנכס סחיר שניתן לסחור בו בשוק המשני.   חוזים חכמים  החוזים החכמים נחשבים היישום הדרמטי ביותר של טכנולוגיית הבלוקצ'יין. הם מייצגים הבטחה לשנות את האופן שבו מתבצעים תהליכים מסורתיים, אשר מאופיינים בתלות בגורמים מתווכים. החוזים החכמים הינם תוכנות מחשב אשר מאפשרות לשני צדדים שונים לבצע ביניהם פעולות בצורה מאובטחת ואמינה על גבי רשת האינטרנט. היות והחוזים החכמים מבוססים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין, הם מסוגלים להשלים פעולות על גבי רשת האינטרנט בצורה אמינה ומאובטחת וללא מעורבות של גורמים מתווכים. Source: barlaw.co.il
עו"ד דניאל לורבר
ישראל ידועה בהישגים הטכנולוגיים שלה אשר הוכיחו את עצמם כבין המובילים והחזקים בעולם היזמות. בסיוע של חממות טכנולוגיות ואקסלרטורים, סטארטאפים יכולים לקבל מימון בשלבים המוקדמים ביותר של המיזם, או ארגז כלים ותובנות עסקיות שמאיצים את קצב התקדמותם בכל הנוגע לכישורי ניהול, פיתוח עסקי ויכולות השיווק של המיזם. חממות ומאיצים בארץ חממות טכנלוגיות ואקסלרטורים מעניקים לסטארטאפים כלים חשובים ביכולת לשפר את המוצר או השירות המוצעים על-ידם. הם מעניקים סיוע בעל ערך רב לרבות תשתית תומכת, תוכניות חונכות על ידי מנטורים מהתעשיה והכשרות הנדרשות על מנת לעזור לסטארטאפים לשפר את ביצועיהם ולהתקדם. פרק הזמן הכרוך בהשתתפות בכל אחת מהתוכניות הללו הוא שונה. אקסלרטורים נועדו לזרז את ההתפתחות סטארט-אפים תוך פרק זמן קצר ולכן תוכניות נמשכות מספר חודשים בלבד. לעומת זאת, חממות פועלות במסלולים ארוכים יותר של כ-24 חודשים בממוצע ומתמקדות בחברות בשלבים הראשוניים של הפיתוח, במטרה להעניק לה הכוונה עוד מהשלב הראשוני ולגדל אותן, כשמן, בחממה אשר מעניקה להם את מרבית הדברים להם הם נזקקים לאורך חיי החממה. חממות הסיוע הניתן על ידי חממות כולל סיוע בתחום השיווק, ייעוץ משפטי והכוונה בפיתוח הטכנולוגי. ניתן למצוא חממות טכנולוגיות בכל רחבי הארץ, לאורכה ולרוחבה, והן מקדמות מגוון רחב של תחומים כגון ביוטכנולוגיה, תעופה וחלל, מדעי החיים, סייבר ועוד. בארץ, החממות מקבלות תמיכה מרשות החדשנות, שתורמת 85% מהמימון המוענק על ידי החממה הטכנולוגית. חשוב לציין כי כל מענק המתקבל מרשות החדשנות, לרבות באמצעות תוכניות החממה, כפוף לחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשיה. במסגרת החוק, נקבעו הוראות המגבילות את יכולתן של חברות הנתמכות במענקים של רשות החדשנות להעביר קנין רוחני אשר פותח באמצעות המענקים ו/או את ייצור המוצרים הנתמכים לחו"ל, מבלי לקבל את אישורה של רשות החדשנות. על חברות השוקלות להיתמך על ידי רשות החדשנות להכיר מגבלות אלה וכן מגבלות נוספות הקיימות בחוק, ולבחון את ישימותן לאור האסטרטגיה העסקית של החברה. אקסלרטורים בשונה מחממות, אקסלרטורים על פי רוב  אינם נתמכים בסיוע ממשלתי כלשהו. אקסלרטורים מהווים כלי המסייע להגברת קצב ההתבגרות של החברה, ובנוסף, השתתפות בתוכנית של אקסלרטור יכולה לחשוף סטארטאפים למשקיעים וגורמים מובילים בתעשיה בתחילת דרכם, דבר אשר עשוי לקצר את תהליך מציאת ההשקעה הראשונית המיוחלת. בארץ פעילים כיום כ-90 אקסלרטורים בעלי שוני רב בכל הנוגע לתוכניות המוצעות על ידם ותנאי ההתקשרות עימם. על סטארטאפים לקחת את הזמן על מנת לבחון ולהבין לעומק את המסלולים והתנאים המוצעים על ידי האקסלרטורים השונים, לאור חשיבות החלטה זו והשפעתה על התפתחותם ועל סיכויי קבלת השקעות עתידיות עם סיום התכנית. Source: barlaw.co.il
עורך דין מיקי ברנע
7 בנובמבר, 2017 / מאת מיקי ברנע
פינטק: אתגר וערך
פינטק הוא תחום המחבר בין שני עולמות - בין הטכנולוגיה לבין השירותים הפיננסיים, כאשר הבנקאות והביטוח הם מגרשי המשחקים המרכזיים של הפינטק. שניהם נדרשים להתייעלות ומשוועים לפתרונות טכנולוגיים שיסייעו להן בזאת. הפינטק מבטיח להביא חדשנות לשחקנים הקיימים, אבל מאיים גם לחולל disruption, שיזעזע את התעשיות השמרניות ויחליף אותן עם מודלים ושחקנים חדשים.   החיבור בין שני מרכיבי הפינטק הוא מאתגר, וזאת לאור ההבדלים הבסיסיים בין אופיים של הצדדים. הבשורה הטכנולוגית באה מסטארט-אפים, שהם באופיים ארגונים קטנים, המונעים על ידי הצורך לפעול במהירות ויעילות. צורך זה נובע מ-time-to-market קצר והצורך למכור ולגייס הון. לעומתם, שחקני העוגן בתחום השירותים הפיננסיים הם ארגונים גדולים, היררכיים ובירוקרטים, שמהירות החלטה וזריזות ביישום פתרונות חדשניים רחוקים מהם שנות אור. רגולציה ופינטק האתגר המרכזי עימו מתמודדות חברות הפינטק הוא נושא הרגולציה. ברוב תחומי הטכנולוגיה בהם פועלים סטארט-אפים האתגרים הן החדשנות, התחרות והמודל העסקי, בעוד שהרגולציה תופשת מקום משני – אם בכלל. לעומת זאת, בתחום הפינטק לרגולציה יש מקום מרכזי בהגדרת המיזם ובהתכנותו. המקום המרכזי של הרגולציה היא ייחודית לתחום הפינטק, והכרת מערכת הגומלין הזו חיונית בכל ניתוח של סיכוייו של מיזם בתחום. השירותים הפיננסיים, מעצם מהותם, כפופים להסדרים רגולטוריים מגוונים ומפורטים. תחומי הרגולציה הנוגעים לפינטק כוללים רגולציה בנקאית, רגולציית ביטוח, מניעת הלבנת הון, פרטיות, צרכנות וניירות ערך. חלוקת תחומי הרגולציה בתחום השירותים הפיננסיים עוקבת ומותאמת למבנה השוק המסורתי, כאשר לכל תחום הרגולציה שלו והרגולטור הצמוד.  במקרים רבים, הפינטק שואף לפתור בעיות שנוצרות על ידי הרגולציה הקיימת. עם זאת, הוא חייב להכיר בכך שפעילותו כפופה לאותן מערכות רגולטוריות. עוד בשלב הגדרת המוצר והשירות אותו מבקש מיזם הפינטק להביא לשוק, הוא חייב להכיר את הרגולציה הרלוונטית ולמצוא פתרונות שיעמדו בתנאיה וגם יוכלו לקבל את אישורו של הרגולטור הרלוונטי. ההכרות עם הרגולציה היא רבת מימדים. ראשית, בדומה לכל סטארט-אפ, גם מיזמי פינטק שואפים לפרוץ גבולות ולעבוד במגוון מדינות. הבעיה היא שרובן של הרגולציות הן יחודיות לכל מדינה. הרגולציה במדינה אחת שונה – ולפעמים סותרת – את הרגולציה במדינה שניה. ההבדלים הם של שפה, חוקים וגם תפישה. משמעות הדבר הוא שתהליך הלימוד וההתאמה הוא רב מימדים ולמעשה בלתי נגמר. אם לא די בכך, בעיה נוספת היא שהרגולציה נבנתה בהתאם למבנה השוק השמרני - רגולציה בנקאית לבנקים, רגולציה ביטוחית לחברות ביטוח וכן הלאה. מיזמי פינטק לעומת זאת, שוברים במקרים רבים את מבנה השוק המסורתי. ה-disruption מטבעו יוצר חיבורים וגישות חדשות. כתוצאה מכך, חברות פינטק מוצאות את עצמן בשדה מוקשים של רגולציות שונות – חופפות וסותרות. עם זאת, האתגר הרגולטורי אינו רק קושי, אלא גם בסיס מרכזי ליצירת ערך. מי שכבר למד, הכיר את התחום והתאים את הפתרון שלו לרגולציות השונות, יוצר יתרון של ממש למול מתחרים קיימים וחדשים. חסם הכניסה בתחום הוא לא רק שלב הפיתוח אלא חוזקו של הפתרון הרגולטורי. הידע הרגולטורי הופך לקניין רוחני של ממש. לדוגמא, תחום הבנקאות מתאפיין בריבוי רגולציה. הוראות המפקח על הבנים נוגעות בהיבטים שונים של פעילות התאגידים הבנקאיים, לרבות רישוי, ממשל תאגידי, הוראות שונות בקשר עם הלימות הון ויכולת הבנק לקחת סיכונים שונים, הוראות צרכניות המתייחסות ליחסיו של הבנק עם לקוחותיו, הוראות איסור הלבנת הון ועוד. כל מיזם פינטק המבקש להתממשק עם המערכת הבנקאית, להעמיד לה שירותים או להחליף את חלק מהתפקידים שהיא ממלאת, חייב להכיר את הרגולציה הרלוונטית המקומית ולהתאים את עצמו אליה. ברור שכגודל האתגר כך גם הפוטנציאל. פרטיות ופינטק בשנה הקרובה צפויה עליית מדרגה בכל הקשור למקומן של הגנת הפרטיות ואבטחת המידע בעשייה העסקית. במסגרת זאת תצוין כניסתן לתוקף של מערכות רגולטוריות חדשות ומתוגברות בעולם, ובראשן תקנות ה-GDPR האירופאיות, בתחום הגנת הפרטיות, שתכנסנה לתוקף במאי 2018. כתוצאה מתהליכים אלה, לתחומי הגנת הפרטיות ואבטחת מאגרי מידע מפני סיכוני סייבר תהיה השפעה ונוכחות בסדר היום הטכנולוגי בשנים הקרובות.    מיזמי הפינטק, יוצרים פתרונות העושים שימוש במידע אישי רגיש, וככאלו, המיזמים עוסקים בתחומים החשופים לנושאי הפרטיות ומאגרי מידע. למעשה, כל השירותים הפיננסיים מחייבים איסוף ושמירה של מידע אישי רגיש. כתובות דואר אלקטרוני, מספרי טלפון, פרטים אישיים, מידע פיננסי, מצב אישי, נתוני זיהוי מיוחדים, מקום עבודה, בני משפחה ועוד נאספים כחלק מהליך הכרת הלקוח, העמדת השירותים, ייעוץ וזיהוי. המערכות אוספות, שומרות, מאחסנות, מעבדות ומעבירות מידע רגיש ביותר. המערכות גם חשופות למתקפות ולאתגרים מכל עבר. החשיפות במקרים של חדירה, אינן מוגבלות לסנקציות אשר עשויות להיות מוטלות עליהן על ידי הרגולטורים, והן כוללות גם פגיעה תדמיתית אנושה ותביעות אזרחיות מיחידים שפרטיותם נפגעה. לאור זאת, עולם הפינטק חייב לאמץ סטנדרטים גבוהים של אבטחה ושמירה על פרטיות. חברות פינטק נדרשות לייצר סטנדרט של הגנה על פרטיות ושמירה של המידע הרב שנאסף על-ידם וזאת תוך אימוץ סטנדרטים בינלאומיים מקובלים. פורסם לראשונה במגזין דה מרקרספטמבר 2017
עו"ד דותן ברוך
בחוות דעת שהוגשה לבית הדין האירופי לצדק, ציין הפרקליט הראשי של בית הדין כי בהתאם לחקיקה שבתוקף כיום, לכל רשות להגנת מידע באיחוד האירופי יש את הסמכות לפעול במקרה של הפרת חוקי הפרטיות שעל אכיפתם אמונה אותה רשות, גם אם המפר נמצא במדינה אחרת באיחוד. חוות הדעת ניתנה בקשר לסכסוך בו נטען כי פייסבוק מפרה את חוקי הפרטיות הגרמניים. פייסבוק טענה כי עקב העובדה שמטה הפעילות שלה האחראי על פעילות עיבוד הנתונים שלה באיחוד האירופי נמצא באירלנד, אין לרשויות להגנת הפרטיות בגרמניה סמכות לדון בפעולותיה, ורק לרשויות באירלנד יש את הסמכות לבחון את פעילויותיה. על אף שחוות הדעת של הפרקליט הראשי אינן מחייבות את בית הדין האירופי לצדק, ברוב המקרים, נוטה בית הדין לנהוג על פיהן. ראוי לציין כי, אם אכן בית הדין האירופי לצדק יאמץ את חוות הדעת), עשויה להוביל למבול של צעדי אכיפה נגד פייסבוק ונגד חברות רב-לאומיות דומות בתחום האינטרנט. יחד עם זאת החקיקה החדשה בתחום הגנת הפרטיות באיחוד האירופי (General Data Protection Regulation – GDPR) אימצה מנגנון של רשות להגנת פרטיות מובילה, שהיא הרשות המפקחת בתחום השיפוט בו נמצא המטה של הגורם הרלוונטי. קביעה זו של ה-GDPR מבקשת לצמצם את הצורך להתמודד עם ריבוי הרשויות להגנת הפרטיות ברחבי האיחוד האירופי; אם כי, ה-GDPR אינה חוסמת לחלוטין את הרשויות האחרות. Source: barlaw.co.il
עו"ד מרי ציון
אחת העובדות הודיעה לך שהיא בהריון? הנה מספר נקודות שכדאי להכיר:   היעדרות מותרת במהלך ההיריון לצורך מעקב רפואי עובדת שמועסקת 5 ימים בשבוע עד 4 שעות עבודה ביום – רשאית להיעדר עד 20 שעות בהיריון אחד; עובדת שמועסקת 5 ימים בשבוע יותר מ-4 שעות עבודה ביום- רשאית להיעדר עד 40 שעות בהיריון אחד.   שינוי היקף משרה או שכר במהלך ההיריון אם העובדת מועסקת אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה לפחות 6 חודשים - אסור לפגוע בהיקף המשרה ובהכנסה שלה ללא קבלת היתר מיוחד לכך ממשרד העבודה.   פיטורי עובדת במהלך ההיריון אם העובדת מועסקת אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה לפחות 6 חודשים - אסור לפטר אותה, מכל סיבה שהיא, ללא קבלת היתר מיוחד לכך ממשרד העבודה. פיטורים ללא קבלת היתר הם לא רק עילה לתביעה אלא גם עבירה על החוק.   היתר הפיטורים יינתן על ידי משרד העבודה רק אם המעסיק יצליח להוכיח שאין קשר בין הפיטורים להיריון, אבל גם אם יוכח שאין קשר - לא בהכרח ינתן ההיתר.   חשוב לציין שגם אם העובדת עובדת פחות מ-6 חודשים ופיטוריה לא מצריכים קבלת היתר פיטורים ממשרד העבודה, במידה ופיטוריה יהיו קשורים בהיריון – העובדת עלולה לטעון לטענת אפליה, ולכן בכל מקרה סיבת הפיטורים צריכה להיות עניינית ולגיטימית.   חופשת הלידה וחופשה ללא תשלום שאחרי חופשת הלידה   אורך חופשת הלידה עובדת בעלת ותק של שנה ומעלה ביום הלידה זכאית לחופשת לידה בת 26 שבועות, מתוכם 15 שבועות בתשלום על ידי המוסד לביטוח לאומי (יתרת התקופה נחשבת חופשה ללא תשלום). עובדת בעלת ותק של שנה ומטה ביום הלידה זכאית לחופשת לידה של 15 שבועות בלבד. במקרה של לידה של יותר מילד אחד או אשפוז של היולדת או הילוד - חופשת הלידה ארוכה יותר.   הארכת חופשת הלידה לחופשה ללא תשלום כל עובדת רשאית להאריך את חופשת הלידה, במספר חודשים כרבע ממספר חודשי הוותק שלה ועד למקסימום של שנה לפי כללי החישוב הקבועים בחוק.   חופשת לידה לגברים כדאי לדעת שגם גברים זכאים לחופשת לידה, כאשר בסמוך ליום הלידה ישנה זכות להיעדר 5 ימים על חשבון ימי מחלה וימי חופשה הצבורים, ולאחר מכן ישנה אפשרות שגבר יצא לחופשת לידה של ממש, במקום אשתו או יחד איתה, בהתקיים מספר תנאים הקבועים בחוק.   תשלום  לקופות גמל במהלך חופשת הלידה במידה והעובדת הועסקה במהלך כל תקופת ההיריון וכן במשך 6 החודשים שקדמו לתחילת ההיריון – המעסיק מחוייב להמשיך ולבצע הפקדות לקופות הגמל של העובדת גם במהלך התקופה בגינה העובדת מקבלת דמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי. אותו כלל חל גם על תקופת שמירת ההיריון במהלכה העובדת מקבלת גמלת שמירת היריון מהמוסד לביטוח לאומי. יש לפעול לפי תקנות מיוחדות בנושא ולמסור לעובדת הודעה על כך עוד במהלך ההיריון.   חזרה לעבודה העובדת רשאית לקצר את חופשת הלידה: אם עובדת מבקשת לקצר את חופשת הלידה, כך שתהיה קצרה מ-26 שבועות אך לא פחות מ-15 שבועות, המעסיק לא יוכל לדחות את החזרתה לעבודה למשך יותר משלושה שבועות מיום שהודיעה על רצונה לשוב לעבודה. במקרה זה של הארכת חופשת הלידה לחופשה ללא תשלום - אם עובדת מבקשת לקצר את החופשה ללא תשלום - המעסיק לא יוכל לדחות את חזרתה לעבודה למשך יותר מארבעה שבועות מיום שהודיעה על רצונה לשוב לעבודה.   כל עוד העובדת נעדרת מכוח החוק והיא בחופשת לידה או חופשה ללא תשלום שלאחריה, המעסיק מחויב לשמור את מקומה ותפקידה של עובדת שיצאה לחופשת לידה. ניתן לגייס עובדת זמנית מחליפה במהלך ההיעדרות, אבל עם חזרתה של העובדת לעבודה – התפקיד חוזר אליה.   חל איסור על פיטורי עובדת במהלך 60 ימים לאחר חזרתה לעבודה ללא היתר משרד העבודה, והיתר כזה ינתן רק עם יוכח כי הפיטורים אינם קשורים בתקופת ההיעדרות של העובדת ובנוסף רק אם המעסיק מפסיק את פעילותו.   Source: barlaw.co.il
עו"ד יובל לזי
יש לך רעיון למוצר או לשירות חדש? מצוין. הברקות ורעיונות חדשים הם חשובים, אבל הם לא מספיקים כדי לגייס כספים ממשקיעים. כעת, בשלב גיבוש המודל העסקי, עליך להיות מסוגל לשרטט אסטרטגית שיווק ברורה, הגיונית ואטרקטיבית עבור המשקיעים הפוטנציאליים שלך.   עבור איזה בעיה אתה נותן מענה?כדי שהמוצר או השירות שלך יצליח בשוק, הוא חייב לענות על צורך שניתן לזיהוי. כידוע, ב'בית הקברות' של הסטארטאפים אפשר למצוא שלל חברות שפיתחו פתרונות לבעיות שלא היו קימות מעולם. המשקיעים צריכים לראות איך המוצר או השירות שלך פותר בעיה ספציפית שיש ללקוחות הפוטנציאליים שלך, וכמובן שהלקוחות חייבים להרגיש שהם זקוקים לפתרון שלך, כדי שיסכימו לשלם עבור המוצר או השירות שאתה מספק.   מהו שוק היעד שלך?אם אתה מצהיר ששוק היעד שלך כולל את "כולם", אל תתפלא שמשקיעים מביני עניין יתרחקו ממך. לאנשים שונים ולחברות שונות יש צרכים שונים, ולכן מרכיב חיוני בזיהוי הבעיה שאתה מבקש לפתור הוא מציאת הנישה בשוק שתהיה קהל היעד שלך. אולי החזון שלך הוא לצמוח להשגת מספר שווקי יעד, אבל לפני כן עליך למקד את מאמציך בכיוון מוגדר, וליצור בסיס לצמיחה עתידית.   מהי אסטרטגיית חדירת השוק שלך?בלי שום קשר לגודל השוק הפוטנציאלי שלך, עליך למצוא תחילה את הדרך פנימה. יש חברות הבוחרות באסטרטגיה המכוונת לקהל יעד יוקרתי ואחר כך ממשיכות לקהל העממי; חברות אחרות מתמקדות במעמד הבינוני כדי לתמוך בבניית שוק רחב יותר. נקודת חדירה מוגדרת לשוק, מדגימה למשקיעים שיש לך אסטרטגיה הגיונית לשימוש בכספי השקעתם כדי לפתח ולבנות את העסק שלך.   האם הגדרת עלויות הרכישה והערך בטווח הארוך של כל לקוח?בעת בניית אסטרטגיית השיווק שלך, עליך לקחת בחשבון הן את עלות הרכישה של כל לקוח (CAC) והן את הערך בטווח הארוך (LTV) של כל לקוח. עליך לבנות תכנית שיווק אפקטיבית שתייצר בסיס לקוחות, היוצר ערך התחלתי חזק עבור העסק. שמירה על אותם לקוחות לאורך זמן יוצרת LTV, המגן על חברתך מפני מצב של התחלה מבטיחה המסתיימת בכישלון חרוץ. לכן, חשוב מאוד לבנות אסטרטגיה שמשיגה יותר צמיחה חפוזה – עליך לבנות מודל עסקי בר קיימא ואטרקטיבי למשקיעים.   למעשה, אסטרטגית השיווק שלך תומכת במאמציך לגייס כספים כי היא מציגה למשקיעים מדוע דווקא אתה תצליח. עליך לתאר את שוק היעד שלך ואת נקודת החדירה אליו למשקיעים הפוטנציאליים, ולהסביר להם את הערך הכספי של הלקוחות כדי להשיג את המימון שיעזור לך לגייס אותם.   Source: barlaw.co.il
עו"ד מרי ציון
מעסיקים רבים חוששים מהיום בו הם עלולים לגלות כי עובדיה מתאגדים ומצטרפים לארגון עובדים.   חשש זה הינו טבעי, שכן מעסיק רגיל לנהל את עסקו לפי ראות עיניו ובהתאם לצרכים העסקיים, ואינו מעוניין לחלוק את מוטת הניהול עם נציגות העובדים.   יחד עם זאת, חשוב לדעת כי זכות ההתאגדות היא זכות יסוד ואין המעסיק יכול למנוע מהעובדים להתאגד, ולכן: אין לקבוע בחוזה עבודה אישי של העובד, כי העובד אינו רשאי להיות מיוצג על ידי ארגון עובדים. אין לדרוש/להחתים עובדים על התחייבות שלא להיות מיוצגים על ידי ארגון עובדים או ועד עובדים. אין לאסור על כניסת נציג מטעם ארגון העובדים לתחומי המעסיק.    במידה וכבר החלה התארגנות ראשונית – אז אפילו חשוב עוד יותר להקפיד על כללי התנהגות הבאים: אין לנהל רשימות מעקב מי מהעובדים הצטרף לארגון העובדים או פעיל במסגרתו לקידום ההתארגנות. אין להצהיר על חוסר שביעות רצון של המעסיק מהקמת ההתארגנות, ואין להתבטא נגד ההתארגנות במישרין או בעקיפין, בצורה מופגנת או סמויה. אין לאיים, להפלות, להרע תנאים או לפטר עובד בשל התארגנותו. אין לתת הטבות או הבטחות להטבות לעובדים, בשל היותם מאורגנים או בלתי מאורגנים. אין לפנות בתכתובת אישית (הודעות SMS, מיילים, מכתבים וכו'), אין ליזום או לקיים פגישות עם עובדים בקבוצות או בשיחות אישיות בכל הנוגע להתארגנות או מניעתה. המעסיק רשאי להמשיך ולקיים מפגשים או שיחות עם העובדים בכל עניין שהוא, ובלבד שלא יעסקו בהתארגנות ובלבד שלא יהיה בכך כדי לפגוע בהתארגנות. אין להשתתף באסיפת עובדים, שכן אפילו השתתפות פאסיבית של מעסיק עלולה להיחשב כהשפעה פסולה על חופש ההתארגנות.    כללים מחמירים אלו ביחס לשלב ההתארגנות הראשונית נקבעו בפסיקת בתי הדין לעבודה בשנים האחרונות, בהמשך לעידן החדש של ההתארגנויות בארץ, על מנת למנוע מהמעסיק את האפשרות לסכל את התארגנות על ידי הפעלת לחץ והשפעה בלתי הוגנת על עובדיו.   לאחר שתם שלב ההתארגנות הראשונית והעובדים מיוצגים על ידי ארגון עובדים יציג, מערך הכוחות בין המעסיק לבין העובדים מתחיל להתאזן והמעסיק לא נתפס עוד כצד החזק ביחסים אלה, שכן בתי הדין רואים בארגון עובדים כמי ששומר על העובדים ובכך מגשר על פערי הכוחות הקיימים ביחסי עובד מעביד.   Source: barlaw.co.il
עו"ד דניאל ישראלי
כמעט ולא ניתן לעקוב אחר ההתפתחויות בעולם המטבעות הדיגיטליים וה-ICO, כאשר מדי יום מתקיימות השקות של מטבעות דיגיטליים חדשים, ושיאי הגיוסים רק עולים.   לאחרונה נשבר השיא הנוכחי, וחברת Filecoin גייסה בשעה אחת (!) כ-ICO 200 מיליון דולר, זאת לאחר שבגיוס הפרטי (טרם ה-ICO) גייסה כ-52 מיליון דולר מקרנות השקעה ומשקיעים פרטיים.   אז מה זה בעצם ICO? ICO הינו קיצור של Initial Coin Offering (הנפקה ראשונית של מטבעות) - מושג הלקוח משוק ההון, שם חברה מנפיקה לראשונה את ניירות הערך שלה במטרה לגייס כספיים (IPO - Initial Public Offering) באמצעות תשקיף (מסמך משפטי וחשבונאי ארוך, שמפרט אודות החברה, מנהליה, עסקיה, ומצבה הפיננסי), והופך את החברה מפרטית לציבורית.   ב-ICO, חברות המפתחות טכנולוגיה או מיזם חדשניים, אשר לרוב מבוססים על טכנולוגיית בלוקצ'יין (Blockchain), מגייסות כספים באמצעות הנפקת מטבעות דיגיטליים, שבתקווה יעלו את ערכם כאשר המיזם יצליח, וישיאו רווח לרוכשי המטבעות ב-ICO.   נכון לעכשיו, ברוב מדינות העולם אין רגולציה על מטבעות דיגיטליים ועל ICO, אם כי רשות ניירות הערך בארה"ב (SEC), הבנק המרכזי בסינגפור (MAS), רשות ניירות ערך הקנדית (CSA) ואף רשות ניירות הערך הישראלית, כבר הודיעו כי הם שוקלים להחיל את הרגולציה הקיימת על ניירות ערך (מגבלות הצעה לציבור, תשקיף, דיווחים וכו') גם על מטבעות דיגיטליים ו-ICO.   למרות היעדר הרגולציה וחוסר האחידות באשר לאיכות המידע הניתן במסגרת ה-ICO, נהוג כי במסגרת השקת מטבע חדש ו-ICO, מפרסמת החברה באתר האינטרנט של ה-  ICO מסמך הכולל מידע על המיזם או הטכנולוגיה, נתונים פיננסיים, ונתונים על ההנפקה עצמה. מסמך זה נקרא Whitepaper.   סביר להניח שלאחר שהמדינות המובילות בעולם יחילו רגולציה על מטבעות דיגיטליים, תחום זה יהיה מוסדר יותר, וכנראה שייווצר גם סטנדרט מחייב ל-Whitepaper.   ליזם המתחיל שנמצא טרם ה-ICO, ומעוניין להנגיש את ה-Whitepaper של החברה שלו למשקיעים, מומלץ להסתייע בטיפים הבאים.   אופן הצגת המידע  כשמשקיע בוחן את כדאיות ההשתתפות בגיוס, הוא רוצה לדעת למה שווה לו לרכוש את המטבעות ב-ICO ומה יהיה הרווח שלו כתוצאה מכך.   במסגרת ה-Whitepaper, חברות נוטות להתרכז רק בהצגת הטכנולוגיה או המיזם, ולא מייחסות חשיבות לנתונים פיננסיים-כלכליים, שיציגו למשקיעים את שווי השוק הפוטנציאלי.   נכון יהיה להציג  ב-Whitepaper נתונים פיננסיים על החברה, על המטבע החדש שיונפק  ועל הטכנולוגיה, זאת בגיבוי נתונים ממקורות מוסמכים. ניתן ואף רצוי להשתמש בגרפים, הדמיות ונתוני השוואה, כדי להציג את הנתונים באופן הברור ביותר.   מבנה ה-ICO במסגרת ה-Whitepaper, יהיה נכון להציג איך ומתי משתתפים ב-ICO, איזה מטבעות ניתן להזמין בהנפקה (רק באמצעות מטבעות דיגיטליים, איזה מטבעות דיגיטליים, והאם ניתן  גם באמצעות FIAT – כסף "אמיתי").   על אף אי הודאות הרגולטורית בנוגע למטבעות דיגיטליים, כמעט בכל מדינה מתוקנת, ישנם חוקים והוראות בנוגע לאיסור הלבנת הון ו-KYC (KYC- know your client). לכן, יקל על המשקיעים לדעת מה יהיו שלבי הזיהוי שהם ידרשו לבצע ב-ICO, ואת אופן התשלום הנדרש.   היבטים משפטיים כאמור, רוב מדינות העולם טרם החילו רגולציה על מטבעות דיגיטליים ועל דרך ביצוע ה-ICO.   עם זאת, רכישת מטבעות דיגיטליים והשתתפות ב-ICO מסוכנות מאוד, ולא מתאימות לכל אדם. לכן, חשוב לוודא שה-Whitepaper משקף נכונה הן את החברה והן את מבנה ה-ICO.  טוב תעשה חברה שתרשום ב-Whitepaper את גורמי הסיכון הייחודיים לשוק בו היא פועלת (חוץ מהסיכונים החלים על עולם המטבעות הדיגיטליים, העדר הרגולציה, והעדר ההתחייבות כי הצלחת החברה תביא לעליית ערך המטבע שהונפק).   לאור האמור לעיל, ולאור אי הודאות הרגולטורית הקיימת כיום, מיזמים אשר שוקלים לבצע גיוסים באמצעות מטבעות דיגיטליים, צריכים לנקוט זהירות רבה כדי לא להפר את דיני ניירות ערך במדינות בהן מוצע ה-ICO ועליהם לבחון היטב את הדין החל בטריטוריות הרלוונטיות לגיוס הכספים.   Source: barlaw.co.il
עו"ד יובל לזי
היום משקיעים מבינים עניין והם מתוחכמים יותר מאי פעם. הם מצפים להבין את הערך שאתה מביא, הן עבור המשקיעים והן עבור השוק שחברתך פונה אליו. ולכן, כשאתה מגיע לשלב גיוס הכספים להתחלת או הרחבת פעילות חברת הסטארט-אפ שלך, עליך להיות מוכן עם תשובות תכליתיות לשאלות שכל משקיע חכם ישאל אותך לגבי השוק.   1. איזה שוק אתה משרת?ראשית, אם אין לך שוק יעד ספציפי, אתה לא מוכן לעשות עסקים. כשאתה מגיע לשלב גיוס הכספים, עליך לדעת באופן מדויק מהו השוק שאתה פונה אליו. כלומר, להגדיר את הלקוחות הפוטנציאליים שלך בהתאם לדמוגרפיה ופילוח מדויק ובהתאם לצרכים שלהם. או בקיצור נמרץ, לדעת לענות למשקיעים שלך איפה הכי כואב לשוק שלך.   2. איך תפתור את הבעיה?זה לא עוזר לאף אחד אם אתה יכול לזהות את הבעיות, אבל לא יכול לפתור אותן. ללקוחות שלך יש צורך כלשהו, ואתה חייב להראות להם איך דווקא אתה יכול למלא את אותו צורך. קרוב לוודאי שיש לך מתחרים; לכן, עליך להיות מסוגל להראות איך הפתרונות הקיימים בשוק לא פוגעים במטרה, בזמן ששלך פוגע ישר במרכזה.   3. מדוע זה הזמן הנכון?צרכים לא מתקיימים בווקום. עליך להיות מוכן לומר מדוע הלקוחות שלך צריכים את הפתרון עכשיו, ולא בשנה שעברה או בשנה הבאה; במידה והם סובלים מהכאב כבר זמן רב, יש לברר האם הם מצאו פתרונות עקיפים סבירים; אם הכאב הוא חדש, יש להבהיר מדוע צריך לטפל בו בדחיפות. למעשה, עליך להיות מוכן עם תשובות משכנעות שאתה מספק ערך חיוני לשוק.   4. מהו מודל התמחור שלך?אתה בוודאי ער לכך שכוחות כלכליים ישנו את התמחור של המוצר שלך עם הזמן. אבל בכל זאת, קח את הזמן להקדיש מחשבה מעמיקה למחירים שתבקש עבור המוצר או השירות שלך, הן כדי להגדיל את בסיס הלקוחות שלך והן כדי להרוויח מעמלך.   5. איך תשתמש בכסף?המשקיעים רוצים להבין איך תשתמש בכספם כדי לספק את צרכי לקוחותיך. עליך לפרוס בפניהם תכנית ברורה עבור הכסף שאתה מגייס. התכנית צריכה לכלול פירוט ההוצאות שתבצע בקשר עם איתור ו'רכישת לקוחות' חדשים והסבר כיצד הכסף יאפשר לך להגיע לאבן דרך הבאה.   אם יש לך תשובות טובות לשאלות הללו, גדלים סיכוייך שהמשקיעים יראו בחברתך הזדמנות גם בשבילם.   Source: barlaw.co.il
הזן כתובת אימייל על מנת להירשם לניוזלטר: