© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

ישראל כיעד להשקעות זרות

על אף גודלה של מדינת ישראל והאתגרים הרבים מולם היא מתמודדת, מדינת ישראל נחשבת כמובילה עולמית בחדשנות טכנולוגית. מטבע מקומי חזק, כלכלה משגשגת ותעשיית ייצוא יציבה, הן בין הסיבות שישראל נחשבת ליעד אטרקטיבי לפעילות עסקית בינלאומית.

 

"סטארט-אפ ניישן"

מדינת ישראל נהנית ממוניטין עולמי של קדמה, חדשנות ומרכז למצוינות טכנולוגית, והיא נמצאת כיום על הרדאר של חברות בינלאומיות מובילות רבות המבקשות לרכוש טכנולוגיות חדשניות או להשקיע בהן.

 

חברות בתחומי הרפואה, סייבר, בינה מלאכותית, טכנולוגיית רכב ופינטק הן בין הטכנולוגיות אשר משכו בשנים האחרונות השקעות זרות משמעותיות. חברות מתחומים אלה צפויות למשוך השקעות זרות גם במחצית השנייה של 2018.

 

תעשייה ההייטק בישראל אף התרחבה מהמרכז לשאר האזורים בארץ, תוך שהיא מייצרת מקומות עבודה רבים, תכניות האצה וחממות חדשות מוקמות, כאשר גם קרנות הון סיכון מתמקמות באזורים שונים בארץ. חברות בינלאומיות בוחרות גם להקים חממות ולהשיק תכניות האצה ייעודיות בתקווה לזהות חדשנות בתחומם.

 

ממשלת ישראל מעודדת השקעות זרות בישראל בחברות טכנולוגיה, בין היתר באמצעות הטבות מס שונות שנכנסו לתוקף בשנה האחרונה וביניהן חוק הנוגע לאחזקת קניין רוחני בישראל על ידי חברות רב לאומיות והרחבת היקף דחיית המס במקרים של רה-ארגון.

 

תשתיות העתיד

מדינת ישראל משקיעה רבות בפיתוח התשתיות הלאומיות, ולחברות זרות הזדמנויות רבות להשתלב בפרויקטים רחבי היקף.

 

רפורמה חדשה בתחום החשמל מאפשרת לראשונה כניסת שחקנים חדשים לתחום החשמל. הרפורמה צפויה לפרק את מונופול חברת החשמל בתחומי הייצור והאספקה של חשמל, ותמשיך לעודד יצרני חשמל עצמאיים להתחרות בה. במסגרת הרפורמה, במהלך חמש השנים הקרובות, תמכור חברת החשמל חמש תחנות כוח בגז טבעי. כמו כן, חברת החשמל תהיה מנועה מלהקים תחנות כוח חדשות בעתיד מלבד שתי תחנות חדשות במחזור משולב. צעדים אלה יקדמו את הכניסה לתחום החשמל של שחקנים חדשים המעוניינים לרכוש ולשדרג תחנות הכוח המופעלות בגז. שוק אספקת החשמל כן ייפתח לתחרות באופן הדרגתי על מנת להכניס שחקנים פרטיים חדשים, כאשר במקביל חברת החשמל לא תהיה רשאית לפעול כגורם תחרותי במקטע זה.    

 

בתחום המים משרד האוצר פרסם לאחרונה מכרז PQ להקמת מתקן ההתפלה השישי בישראל, עם הספק שנתי של 150 מיליון מ"ק לשנה, מפעל זה יהיה מפעל ההתפלה הגדול ביותר בישראל.

 

ענף התחבורה הישראלי נמצא גם בתנופה, כאשר הפרויקטים המרכזים הם הרכבת הקלה בירושלים ובתל אביב. פרויקטים אלה כוללים את הארכת קווי הרכבת הקלה בירושלים, והתכנון והבנייה של הקווים הירוקים והסגולים של הרכבת הקלה בתל אביב.

 

במסגרת השקתה של תכנית תשתיות ל-5 שנים הקרובות של מדינת ישראל, שפורסמה בסוף שנת 2017, הודיעה הממשלה על כוונתה להרחיב את רשת הכבישים בישראל. מכרזים בתחום זה יפורסמו בקרוב, ויכללו בניית פרויקטים BOT או פרויקטים קבלניים על בסיס Turnkey.

 

השקעות ושוק ההון

החברות הישראליות ממשיכות למשוך משקיעים מקומיים ובינלאומיים, החל ממשקיעים בשלבים ראשוניים ועד קרנות הון סיכון וקרנות הון פרטיות.

 

חברות ישראליות אשר מבקשות לגייס כספים פונות לגיוס באמצעות הנפקות בבורסה, זאת מעבר למיזוגים ורכישות ולהשקעות פרייבט אקוויטי.

 

מאמצי הבורסה לניירות ערך בתל אביב, והקלות בדרישות מסוימות של רשות ניירות ערך, החלו לשאת פרי. בשנת 2017 הצטרפו לבורסה יותר מ -15 חברות חדשות (מקומיות או זרות) והיקף המסחר בבורסה המקומית עלה.

 

השקעות זרות בישראל: סיכום

בין באמצעות השקעות בחברות ובין באמצעות מעורבות בפרויקטים, לחברות בינלאומיות יש היום הזדמנויות יותר מתמיד להשיג דריסת רגל בכלכלה המקומית המשגשגת.

 

Source: barlaw.co.il