© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

האם העסק שלכם מוכן ליום שאחרי הקורונה?

האם העסק שלכם מוכנים ליום שאחרי הקורונה?

היום, בעיצומו של משבר הקורונה, עוסקות החברות השונות בהתמודדות עם הסיטואציה העכשווית – מול הלקוחות, הספקים, העובדים ועוד.

 

במוקדם או במאוחר, משבר זה יהיה מאחורינו. המשק אומנם יחזור לתפקד כרגיל, אך השלכות המשבר על המשך הפעילות העסקית צפויות להישאר עמן לאורך זמן. על כן, יחד עם ההתמודדות היומיומית המאתגרת, כל חברה חייבת להכין את עצמה גם ליום שאחרי משבר הקורונה, כבר עכשיו.

 

מה יקרה בתקופה שלאחר משבר הקורונה?

 

התקופה שאחרי משבר הקורונה צפויה להיות רצופה בסכסוכים משפטיים רבים. התקופה הנוכחית, בה נפגעת היכולת להמשיך כרגיל בביצוע העבודות בחברה, גרמה וככל הנראה עוד תגרום לחברות רבות לא לעמוד בהתחייבויות חוזיות-עסקיות שלהן. כך, חברות עלולות למצוא עצמן במצב בו התחייבויות חוזיות שניתנו כלפיהן מופרות.

 

השאלה האם מגיפת הקורונה יכולה להוות הצדקה להשתמטות ממחוייבות חוזית היא שאלה משפטית לא פשוטה, אשר אין לה תשובה חד משמעית. מגיפה אינה מוכרת בישראל כ'כח עליון'. בהתאם על מנת שזו תאפשר לצד לסטות מהתחייבויותיו, תלויה בלשון החוזה ובפרשנות המשפטית שניתנת לאותו חוזה.

 

סביר להניח כי חלק ניכר מהחוזים וההתקשרויות העסקיות לא צפה מצב בו הנחיות של המדינה יביאו להשבתה כמעט מלאה של המשק, ובהתאם נראה כי גופים עסקיים רבים ייאלצו לנהל הליכים משפטיים ביחס לאופן בו נכון לפרש את ההסכם ביניהם.

 

כשמדובר בתאגידים בינלאומיים – הדברים מורכבים יותר

 

הדברים מורכבים יותר כשמדובר בתאגידים שעסקיהם חובקי עולם, שכן החזרה של מדינות שונות לשגרה צפויה לקרות בעיתויים שונים. כך, חברה שמקום מושבה במדינה מסוימת, שכבר חזרה לשגרת פעילות, יכולה להיות תלוי בפעילותה המתרחשת במדינה בה עדיין מוטלות מגבלות. למשל אם החברה מעסיקה עובדים במדינה אחרת או בעלת מפעלי ייצור במדינה אחרת. דוגמא נוספת היא אם החברה תלויה באספקה מיצרן, מספקים, משירותי שילוח או הובלה אל או ממדינות שונות, ועוד.

 

מעבר לכך, במדינות שונות מחוקקים חוקים שונים הנוגעים להגבלת פעילות. סביר כי מערכות המשפט יקבעו הלכות שונות בעניין השלכות מגיפת הקורונה (למשל, האם המגיפה מהווה 'כח עליון', מה יכול לעשות צד נפגע ואילו מעשים ייחשבו כהפרה או כחוסר תום לב ועוד).

 

ההחלטות העסקיות של היום צריכות לקחת בחשבון סכסוכים משפטיים עתידיים

 

בהתאם, בצד ההיערכות העסקית ליום שאחרי, חברות חייבות להיערך גם לסכסוכים משפטיים עתידיים. היערכות מקדימה לסכסוך משפטי יכולה לסייע רבות בניהול הסכסוך המשפטי עצמו. על כן חשוב שההחלטות העסקיות שמתקבלות כיום, ילוו בייעוץ משפטי מתאים, שלוקח בחשבון את מערכת ההתקשרויות של החברה, צופה את הקשיים שעלולים לצוץ, ונותן להן מענה כבר בראשיתן.

 

מאחר וסכסוכים רבים צפויים להתנהל בין חברות במדינות שונות, שילוב עורך דין בשלב מוקדם יכול להשפיע על ניהול הסכסוך בעתיד. כך, למשל, לשאלה באיזו מדינה יתנהל הסכסוך ולפי איזה דין, יכולה להיות השפעה מכרעת על תוצאתו. בהתאם, ישנה אף חשיבות לליווי משפטי על ידי עורכי דין שמכירים ויודעים לעבוד בשיתוף פעולה יחד עם עורכי דין במדינות השונות בהם מתנהלים עסקי החברה.

 

Source: barlaw.co.il