© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

יזמים – שימו לב עכשיו או שזה יעלה לכם ביוקר אחר כך

יזמים – שימו לב עכשיו או שזה יעלה לכם ביוקר אחר כך

רעיון מצוין, יזמים כישרוניים ופתרון טכנולוגי הם אומנם בין הגורמים להצלחתו של סטארט-אפ, אך תנאי נוסף הוא ניהול ותכנון נכון היבטי המס. אף אחד לא מעוניין לשלם מעבר לנדרש ואי ניהול נכון של תכנון מס יכול אף להרחיק משקיעים מהפעילות העסקית שלכם.

 

מיסוי בעת האקזיט

בעת מכירת העסק, עולות סוגיות מס רבות. בין היתר יש לבחון האם מכירת מניות היזמים מהווה הכנסה עסקית או רווח הון. הרבה יזמים מתחילים לחשוב על השלכות המס רק כאשר הם שוקלים מכירה, אבל למעשה, יש לבחון את נושא המסים לא יאוחר ממועד הקמת החברה. לדוגמא: לא רצוי להעניק ליזם מניות לאחר מועד הקמת החברה, יתכן שבמצב זה רשות המסים תראה המניות האלה כהכנסה חייבת. בדרך כלל, נרצה לראות את רווחי היזם כרווח הון, מאחר ומס רווח הון הוא על פי רב בשיעור נמוך יותר. אם נקבע מנגנון של תמורה נדחית (earn-out), מצב המיסוי הופך להיות עניין מסובך עוד יותר.

 

הבשלה הפוכה (reverse vesting)

במצב זה אחד המייסדים מקבל את מניותיו ונתח מהבעלות כבר בהתחלה, בעוד שומרת החברה/המייסדים האחרים את זכות הרכישה החוזרת לגבי חלק מהמניות בעת יציאת אותו מייסד. היתרון שבהבשלה הפוכה הוא ביתרון המס שבה – בעוד במצב של הבשלה רגילה קיים חשש של הכרה במניות המובשלות כהכנסה מעבודה, בהבשלה הפוכה אנו ממזערים סיכון זה ובכך חוסך לעצמו היזם את המסים במהלך שלבי הצמיחה של החברה, אך יחד עם זאת במידה ויקום ויעזוב את החברה בטרם עת יילקחו ממנו מניותיו – כולם או חלקם.

 

ESOP

יישום תכנית אופציות לעובדים בצורה הנכונה תביא למספר הטבות מס. תכניות מסוג זה מטיבות עם העובדים הן מבחינת שיעור המס והן מבחינת עיתוי אירוע המס לעובד. אירוע המס יכול להדחות עד למועד מכירת המניות נשוא האופציות כך שהעובד לא יצטרך להביא "כסף מהבית".

 

מיקום הקניין הרוחני

אם יש לחברה קניין רוחני בעל ערך משמעותי, על היזמים לקחת בחשבון את מיקומו והמועד בו הוא מועבר מהיחידים אל החברה. העברה בעיתוי לא נכון מהיזמים לחברה עלול לגרום לתאונת מס כואבת. בדומה לכך יש לשקול את מיקום הקניין הרוחני בארץ או בחו"ל..

 

בחינה מעמיקה של כל חבויות המס והטבות מס האפשריות היא שלב חיוני ביותר עבור יזמים. זה נכון כבר מהשלבים הראשוניים של חברת סטארט-אפ. לכן, התייעצויות מומחה מס הינן הכרחיות על מנת להימנע מהפתעות ממש לא נעימות מאוחר יותר.

 

Source: barlaw.co.il