© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

הצד המשפטי של הסטארט-אפ

הצד המשפטי של הסטארט-אפ

כל חברת סטארט-אפ צריכה להחזיק בארסנל שלה מגוון של הסכמים משפטיים חיוניים, שיאפשרו לה לסלול לעצמה את הדרך להצלחה.

 

הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הינו למעשה סוג של תיאום ציפיות – הסכם מקיף המגדיר את מערכת היחסים ותחומי האחריות המסדירים כל היבט בחברה, כולל מערכת היחסים שבין המייסדים לבין עצמם ובין המייסדים לחברה. הוא עשוי למנוע חיכוכים וסכסוכים אפשריים העלולים להתפתח בין השותפים במיזם. הוא גם קובע מנגנונים ליישוב סכסוכים ומגדיר מה מצופה מכל אחד מהשותפים ביחס לתרומה שלו ולביצועים. ברוב המקרים, מכניסים להסכם המייסדים גם סעיפים הנוגעים לאי-תחרות ולפירוק או מימוש נכסי החברה.

 

הסכם סודיות (Non-Disclosure Agreement – NDA)

הסכם הסודיות מגן על כל סוג של מידע קנייני ו/או סוד מסחרי המועברים בין החברה לצד שלישי כלשהו הנחשף לרעיונות או הסודות המסחריים של החברה, בין הוא ספק שירות, יועץ או משקיע פוטנציאלי. מדובר בהסכם חיוני אשר נועד להגן על מידע רגיש ובעל ערך. מידע כגון תהליכי פיתוח, מידע פיננסי, היבטי תפעול או כל מידע על אופי וההתנהלות של החברה העלולים להיפגע במקרה של חשיפתו לציבור.

 

מסמך תנאים כלליים (Terms and Conditions – T&C)

המטרה העיקרית של מסמך התנאי הכלליים היא להגן על החברה. המסמך מהווה גילוי נאות ללקוח לגבי מה הוא יכול לצפות מהחברה כאשר הוא מקבל ממנה מוצר או שירות כלשהו. המסמך נועד להקטין את החבות הפוטנציאלית של החברה על ידי הגדרת תנאים ברורים לגבי משלוחים, מתן שירות ותנאיי תשלום. בנוסף לכך, ובמידה ורלוונטי, מסמך התנאים מוודא שאתר האינטרנט או האפליקציה אינם מפרים חוקים או רגולציה החלים על תחום הפעילות של החברה.

 

תכנית אופציות לעובדים (Employee Stock Option Plan – ESOP)

על מנת להבטיח המשך צמיחה של החברה, נדרשים לא רק לגייס בעלי תפקידים מרכזיים ואיכותיים אלא גם לשמרם. חברות סטארט-אפ נוהגות לתגמל את העובדים על ידי הצעת תנאים נלווים, בנוסף למשכורות במסגרת הסכמי ההעסקה, וזאת בדרך של מתן אופציות בחברה. באמצעות הענקת האופציה לרכישת מניות החברה בעתיד, החברה מבטיחה שהעובדים ישקיעו את מירב הידע, הניסיון והמאמצים במקסום הצלחת החברה וימשיכו לגדול יחד עם החברה בכל השלבים. תכנית האופציות קובעת את התנאים בין החברה לעובדים בכל הנוגע לאופציות שהוקצו ואופן מימושן למניות.

 

תכנית עסקית

על אף שבניית תכנית עסקית אינה הכרחית מבחינת החוק, גורמים שונים דורשים לראות תכנית כזו. תכנית כזו מתבקשת כדי לבחון הענקת מימון, השקעה או רכישה פוטנציאלית. לכן מומלץ מאד להשקיע את הזמן בגיבוש תכנית כזו שתיתן בהירות לגבי ההתנהלות העסקית של החברה והיעדים שהיא הציבה לעצמה.

 

 

Source: barlaw.co.il