© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

פרופטק – טרנספורמציה בשוק הנדל"ן

PropTech - טרנספורמציה בשוק הנדל

Property Technology או בקיצור פרופטק, היא טכנולוגיה שמטרתה לפתור כשלי שוק ולייעל את תחום עסקאות הנדל"ן. רובנו חיפשנו לא פעם דירה באחד ממנועי החיפוש האינטרנטיים. לברי מזל אשר רכשו דירה וודאי מוכרת ההרגשה הלא נעימה, בלשון המעטה, של תשלום דמי תיווך למתווך, או תחושת האי וודאות בעת רכישת דירה חדשה מהקבלן "על הנייר".

 

כך, גם בתחום הנדל"ן, הנחשב עדיין תחום מסורתי, הטכנולוגיה ורוח היזמות מצאו זו את זו. שחקנים וותיקים וגדולים מתחום הנדל"ן התחברו עם חברות ויזמים צעירים במטרה לקדם טכנולוגיות אשר יפתרו את האתגרים הרבים שתחום עסקאות הנדל"ן טומן בחובו.

 

ביג דאטה ובינה מלאכותית

נכון להיום, מרבית מיזמי פרופטק מתרכזים בפיתוח טכנולוגיות בתחום התיווך וההשכרה הדיגיטליים. מיזמים אלו מציעים פלטפורמות מקוונות שונות למכירה, קנייה והשכרה של נכסי נדל"ן. כך, בכלים של עיבוד מידע וטכנולוגיות ביג דאטה מנסים ליצור נקודת שיווי משקל אופטימלית בין רצונות החיפוש של הרוכשים, ההיצע של המוכרים ומאגר המידע הקיים אצל המתווכים. התוצאה של כך הינה ייעול המסחר בשוק הנדל"ן. מיזמים נוספים בתחום, כמו חברת Compass של אורי אלון, מציעים מידע בלתי אמצעי בנוגע למצב השוק והמיקום של הנכס, הכולל מידע חיוני בתחומי החינוך, התחבורה, התברואה וכו'.

 

יכולות האנליזה של הביג דאטה והבינה מלאכותית (AI) חיוניות לעיבוד המידע הרב ששוק הנדל"ן מכיל בתוכו, חוסכות את הצורך בחיפוש יזום ומסייעות בהנגשת המידע הרב.

 

כלכלה שיתופית

תחום נוסף בו נעשה שימוש בפלטפורמות טכנולוגיות הינו תחום הכלכלה השיתופית. כולם מכירים את השימוש המשותף בבתים, דירות, חלקי דירות, חניות, משרדים, חללי עבודה וחנויות. נושאת הדגל של הכלכלה השיתופית בתחום הנדל"ן היא Airbnb, אשר מהווה את הדוגמה הקלאסית ליתרונות של פרופטק – מנגנוני ביקוש והיצע רחבים ה"מדלגים" על המתווכים ונותני השירות ומאפשרים לייעל את הביקוש וההיצע ולצמצם את הריכוזיות בשוק, זאת על ידי טכנולוגיות שונות.

 

מציאות רבודה (AR)

טכנולוגית המציאות הרבודה (Augmented Reality) מציעה כבר היום כלים ללקוחות פוטנציאלים וסוכני מכירות. הטכנולוגיה מאפשרת להפוך את פרויקט הבניה מתרשים דו מימדי למודל תלת מימדי. כך במקום לדמיין את דירת החלומות "על הנייר", אפשר לראות איך הדירה תיראה, היכן הרהיטים ימוקמו ומהו הנוף הנשקף מהמרפסת.

 

הן הלקוחות והן נותני השירותים יכולים לקבל חוויה אינטראקטיבית בלחיצת כפתור. לדוגמה, חברת Visual Estate הישראלית מאפשרת ליזמי נדל"ן להציג בפני רוכשים פוטנציאליים את הדירה הווירטואלית באמצעות משקפיים מיוחדים, ואף לנוע בתוכה.

 

בלוקצ'יין

טכנולוגיית הבלוקצ'יין, שרבות מדובר עליה, מיועדת לייעל את המסחר בין המוכרים לקונים. הבלוקצ'יין בהיותו מבוזר, שקוף ובטוח יכול להציע "חוזים חכמים" אשר יקלו על המסחר ויביאו לסטנדרטיזציה בהסכמי מכר ושכירות. מכיוון שכל המידע עובר באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין בצורה שקופה ואוטומטית, "החוזים החכמים" מייתרים את הצורך במתווכים שונים לאורך הדרך. כך ישנו חיסכון כספי ואין צורך בתשלום עמלות.  

 

Source: barlaw.co.il