© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

ענף ההייטק – מגמות לשנה הקרובה

ענף ההיי-טק – מגמות לשנה הקרובה

הגאות בחברות סטארט-אפ ישראליות נמשכת ללא מעצורים כבר כמה עשורים. לא לחינם ישראל זכתה למוניטין כמדינה המציעה הזדמנויות ליצירתיות וחדשנות עסקית. זוהי תוצאה של תכנון זהיר, חשיבה מחוץ לקופסה, נחישות בביצוע, כמו גם תוצאה של הרצון והיכולת של ישראל להצמיח דור של אנשים כישרוניים, ולתמוך בהכשרתם. 

אולם, אחרי שנים של צמיחה מתמדת, עומדת כיום ישראל בפני אתגרים בשמירה על מיצובה הגבוה בתחום ההייטק. מחסור בכוח אדם והצורך שחברות סטארט-אפ תבשילנה ותגדלנה יותר בשוק המקומי, מכריחים את החברות לבצע תמרונים שונים. וכך, לאופן שבו תנווט המדינה בין מכשולים אלו תהיה השפעה מהותית במהלך השנה הקרובה עבור חברות הייטק בישראל ועבור המשקיעים בהן.

 

הייטק בישראל: אתגרים בתחום ההון האנושי

אחד האתגרים המשמעותיים הוא המחסור בכוח אדם. במהלך השירות הסדיר בצה"ל אלפי ישראלים מקבלים הכשרה מתאימה, אולם עקב קצב הצמיחה המהיר בענף ההייטק, הדרישה לבעלי מקצוע איכותיים עולה בהרבה על המאגר הקיים. מסתמנת ירידה ניכרת באחוז מסיימי תואר אקדמי במתמטיקה ותחומי מדעים אחרים, ולמעשה בשנים האחרונות קיימת ירידה מתחת ל-10% בשיעור התארים המדעיים והטכניים מבין כלל התארים.

כתוצאה מכך, ההיצע לא עומד בקצב הדרישה הגוברת לבעלי מקצוע בתחום ההייטק. המגמות כיום מצביעות על מחסור צפוי של 10 אלף מהנדסים ומתכנתים בעשור הבא. ולכן, לאחר 13 שנים של צמיחה מתמדת בכלכלה המקומית, מנהיגי המדינה והמשקיעים צריכים למקד את מאמציהם על הפיכת המגמות ועל פיתוח מאגר של בעלי מקצוע המסוגל לספק את התיאבון הלאומי לחדשנות בתחום חברות ההזנק.

 

צמיחה מבוקרת

שיקול נוסף עבור משקיעים בישראל הוא עלויות האקזיט. כיום, הרגולציה ומשטר המס מייצרים תמריצים המעודדים חברות להתפתח, לגדול ולהבשיל, לפני המחשבה על מכירתן. בעוד שבעבר, ישראל בלטה בעולם כמדינה של אסטרטגיות יציאה מוצלחות, המאופיינות בהשקעות לטווח קצר. כיום, מומלץ שאסטרטגיית השקעותיך תתמקד בתכנון לטווח ארוך יותר, כאשר הרווחיות תצמח באופן מבוקר במשך שנים במקום חודשים. הממשלה מקדמת תוכניות לייצר מסלולי התפתחות חדשים לחברות, שישאפו לקשור בין צמיחה ליציבות. ולכן, בשנה הקרובה המשקיעים ימצאו את ההזדמנויות המעניינות והטובות יותר בתחום ההייטק דווקא באסטרטגיות לטווח הארוך.

 

*****

בעולם של שינויים רגולטוריים ושינויים בשיטות המיסוי בארץ, תזדקק להכוונה ממומחים בייעוץ וליווי משפטי, ולסיוע בבניית אסטרטגיית ההשקעות שלך בכל הנוגע להשקעות הייטק בישראל.

אנחנו בברנע נשמח לעמוד לרשותך. 

 

Source: barlaw.co.il