© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

דוקטור, אפשר מרשם לבלוקצ'יין?

ברנע ג’פה לנדה  -משרד עורכי דין- ייעוץ משפטי לסטארט אפ

בלוקצ'יין לרוב מזוהה עם מטבעות דיגיטליים כגון ביטקוין או איתריום, אבל למעשה היא מהווה את הבסיס ליישומים טכנולוגיים רחבים ומגוונים. לטכנולוגיית הבלוקצ'יין יש את הפוטנציאל לשנות ולשפר מגוון רחב של תחומים, שאינם מוגבלים אך ורק לבנקאות ופיננסים. בלוקצ'יין ללא ספק יכול לגרום למהפכה של ממש בתחום הבריאות.

 

בעוד שמדע הרפואה התקדם בצעדים אדירים במהלך השנים האחרונות, אופן ניהול מערכת הבריאות עצמה די משתרך מאחור. השילוב של טכנולוגיית הבלוקצ'יין במערכת הבריאות יכולה לתת מענה להרבה מאד מהבעיות שהמערכת מתמודדת איתן. רק תדמיינו כמה מועיל יהיה אם כל אחד יוכל להציג לצוות רפואי את ההיסטוריה הרפואית המלאה שלו? כך שהגיליון הרפואי של כל אדם יהיה נגיש בצורה זמינה, מדויקת ויעילה והכי חשוב – מאובטחת. גם היכולת של מערכת לזהות מתן שילוב מסוכן של תרופות יכולה להיות קריטית ומצילת חיים. אלה הם בדיוק מסוג האירועים שטכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה לפתור במערכת הבריאות. 

 

מה זה בעצם בלוקצ'יין?

הבלוקצ’יין הינה תפיסה טכנולוגית המאפשרת פעילות מאובטחת על גבי רשת האינטרנט ללא צורך בישות ניהול מרכזית. הבלוקצ’יין הינו יומן רישום דיגיטלי של כל הפעולות שבוצעו על גביו מאז ראשיתו. המידע השמור בבלוקצ’יין מאוחסן בתוך תאים (בלוקים) המקושרים אחד לשני לפי סדר כרונולוגי (שרשרת של בלוקים). עם ביצוע כל פעולה על גבי הבלוקצ’יין, תיעוד שלה נשמר באופן אוטומטי על גבי המכשירים של כל המשתמשים במערכת. המבנה של טכנולוגיית הבלוקצ’יין והאופי הביזורי שלה מהווים את האבטחה המבנית של הבלוקצ’יין – השרשור של הבלוקים אינו מאפשר לשנות מידע שנשמר בבלוקצ’יין מבלי לשנות את ההגדרות של שאר הבלוקים במערכת, פעולה שהינה כמעט בלתי אפשרית מבחינה טכנולוגית.

 

שיתוף מידע והדדיות

התחום העיקרי בו נעשה שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ'יין הוא תחום שיתוף המידע במסגרת מערכת בריאות. מצד אחד הבלוקצ'יין, באמצעות אופן התיעוד המבוזר מאפשר לצוותים רפואיים לאמת את הזהות הדיגיטלית של המטופל אשר נשמרת במאגרי מידע רפואיים שונים. מצד שני, מאגרי מידע אלו מאובטחים בצורה בלתי חדירה הודות לטכנולוגיה. השילוב של אימות הנתונים ואבטחתם יוצרים חסכון אדיר במשאבים, כוח אדם, וייעול מרבי של זמני טיפול.

 

חברת ProofWork הישראלית כרגע מפתחת מאגר מידע רפואי מאובטח הניתן לשיתוף, באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ'יין, אשר יאפשר לנותני שירותי בריאות כגון בתי חולים, מרפאות ורופאים לשלב בקלות את המערכות הקיימות ברשותם לתוך רשת מאובטחת.

 

דוגמה לחברה עולמית מובילה בתחום היא MedRec אשר מפתחת אב טיפוס באמצעות בלוקצ'יין לצורך שיפור רשומות רפואיות דיגיטליות. חברה נוספת היא MedicalChain אשר בונה פלטפורמת מבוזרת המבוססת על טכנולוגיית הבלוקצ'יין כדי לאחסן בצורה מאובטחת רשומות רפואיות דיגיטליות ולשתף רשומות אלו עם רופאים, בתי חולים, מעבדות, רוקחים, וכו'.

 

שרשרת אספקת התרופות

אמינות שרשרת אספקת התרופות הינו תחום נוסף שבו טכנולוגיית הבלוקצ'יין יכולה לסייע למערכת לעבוד בצורה חלקה ויעילה יותר. סטטיסטיקות מציגות כי חברות התרופות ברחבי העולם סובלות מהפסדים בגובה של עד 200 מיליארד דולר בשנה כתוצאה מזיוף תרופות, כאשר יותר משליש מהתרופות הנמכרות במדינות מפותחות נחשבות מזויפות.

 

בלוקצ'יין, כאמור מספק מודל רישום מבוזר ואבטחה בלתי חדירה יכולה לסייע בזיהוי, אימות ותיקוף תרופות לכל אורך שרשרת האספקה. באמצעות שימוש בחוזים חכמים ניתן יהיה למקסם את התועלת המופקת מתרופות באופן מצרפי. ניהול החזרים (recalls) ופרוטוקולים אחרים של בטיחות השימוש בתרופות יכולים גם להפיק תועלת מאפשריות המעקב והרישום שהטכנולוגיה מציעה.

 

חברת Chronicled, היא דוגמא לחברה אשר מיישמת את טכנולוגיית הבלוקצ'יין בצירוף טכנולוגיית IoT. החברה פיתחה טכנולוגיה אשר מסייעת במעקב אחר שרשרת אספקת התרופות, אבטחתם ואמינותם.

 

מהפכת הבריאות של טכנולוגית הבלוקצ'יין

בשל ההתפתחות המהירה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין, תעשיית הבריאות מתחילה לעבור מהפיכה של ממש, עם חברות רבות בתחום אשר נוטות ליישם את טכנולוגיה זו בתוך הארגון. לא מדובר רק בחברות תרופות, אלא גם בבתי חולים, קופות חולים ומוסדות רפואיים אחרים – אשר השימוש בטכנולוגית בלוקצ'יין מוביל לפתרון בעיות מהיר יותר ויעיל יותר בתחום הבריאות.

 

Source: barlaw.co.il

תגיות: בלוקצ'יין