© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

דברים שכדאי לדעת על פינטק (טכנולוגיה פיננסית)

ברנע ג’פה לנדה  -משרד עורכי דין

מה זה פינטק? פינטק (טכנולוגיה-פיננסית), מייצג פעילות של חדשנות טכנולוגית בעולם הפיננסים. חברות הפינטק מאפשרות לספק ולשפר שירותים פיננסיים, באמצעות אפליקציות, פיתוחים אנליטיים מתקדמים ופתרונות פיננסיים מקוונים. 

תחום הפינטק הוא בין התחומים הצומחים והמבטיחים בעולם היזמות ולכן כדאי להבין את המעמד שקנה לו הפינטק בכלכלה העולמית.

 

כולם משתמשים בפינטק

אין ספק שחברות הפינטק יצרו מהפכה בכל הנוגע לדרך שבה אנשים כיום לווים ומלווים כסף, משלמים עבור מוצרים, רוכשים מטבע חוץ ומעבירים מזומנים. בשנת 2014 סך ההשקעות בחברות פינטק עמד על היקף של 12.2 מיליארד דולר. (מתוך גלובס) ולפי CB Insights, בשנת 2015 ההשקעות עמדו על 19 מיליארד דולר. 

בנוסף לבנקים ולחברות האשראי המשקיעים בפיתוח טכנולוגיות פיננסיות שונות, חברות מכל הסוגים נשענות על אפליקציות פיננסיות. ניתן לראות חברות משלל תעשיות, המחפשות שיטות טובות יותר ויעילות יותר לגבות הכנסות ולבצע תשלומים. מרבית אותן פעולות מבוצעות כיום באופן אלקטרוני באמצעות טכנולוגיית ענן, סמארטפונים, טאבלטים ופתרונות חומרה באתר הלקוח.

 

האתגר הרגולטורי

תחום הפינטק פועל בענפים הכפופים לרגולציה כבדה, ולפיכך הינו התחום המפוקח ביותר מכל תחום אחר העוסק בפיתוח טכנולוגיה. כתוצאה מכך, כאשר משיקים פתרונות ומוצרי פינטק, חייבים להתמודד עם האתגרים הרגולטוריים הייחודים לענף זה. 

עד היום כללי הרגולציה בתחום הפיננסים התמקדו בגופים כגון בנקים וחברות אשראי. כיום, כאשר יש חברות הזנק רבות בתחום זה, בתחילת דרכן, נראה כי הדרישות הרגולטוריות ממוסדות פיננסים גדולים ומחברות הזנק לא יכולים להיות זהים. על הרגולטור ונהלי האסדרה לא להתמקד רק בחברות בעלות היקף פעילות מסוים אלא להתאים את כללי הרגולציה גם לחברות בהיקפים קטנים ובשלבים מוקדמים יותר. 

כך למעשה, החוקים והכללים המסדירים את פעילות חברות ומפתחי פינטק נמצאים במצב של שינוי מתמיד. לכן, חשוב מאוד להיערך מראש להתמודדות עם שינויים רגולטוריים העשויים לחול תוך כדי פיתוח המוצר. על כן, יש לשקול ולפתור את האתגרים המשפטיים עוד בתחילת הדרך, כחלק מהגדרת המוצר, ולא לחכות לשלב מאוחר יותר בפיתוח, או לשלב המסוכן עוד יותר – אחרי השקת המוצר בשוק.

 

מעמדה המוביל של ישראל

כמו בתחומי טכנולוגיה אחרים, גם בתחום הפינטק נחשבת ישראל כמעצמה עולמית ולה מעמד של מובילה בפיתוח והשקת פתרונות ומוצרי פינטק. אך מעבר לחידוש הטכנולוגי, חברות פינטק נדרשות לקחת בחשבון אפשרות לאיומי סייבר במגזר הפיננסי. לתעשיית אבטחת הסייבר של ישראל מוניטין רב בכל העולם. הידע המקומי והנגישות לכלים וחידושים בנושאי אבטחת הסייבר בארץ מחזקים ומשלימים את קהילת הפינטק הצומחת.

בזכות המומחיות הטכנולוגית הזמינה בארץ, ישראל מהווה כר נרחב לפיתוח חברות ומשאבי פינטק. רק ברבעון הראשון של 2016, גייסו חברות סטארט-אפ ישראליות מעל מיליארד דולר, כשחלק נכבד מהרווח זה שייך לחברות פינטק. כאשר הביקוש העולמי עבור פתרונות טכנולוגיים פיננסים לא מראים סימני דעיכה בעתיד הקרוב, ההנחה היא שישראל תמשיך להיות גורם חשוב בתעשייה זו.

 

אם ברצונך לפעול בתחום זה, נשמח לעמוד לרשותכם. 

 

Source: barlaw.co.il