© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

נייטרליות הרשת ומדוע זה צריך לעניין אותך

נייטרליות הרשת ומדוע זה צריך לעניין אותך

מה זה נייטרליות הרשת?

נייטרליות הרשת מייצגת הדרך שבה התנהלה הפעילות באינטרנט עד כה. היא העיקרון האוסר על ספקי שירות, כגון Verizon, Comcast ו-AT&T, להפלות בשירותים או במחירים בכל הנוגע לגישה לאינטרנט בהתאם לנתונים דוגמת מספר משתמשים, תוכן, פלטפורמה, אפליקציה, הציוד בשימוש או אופן ההתחברות. ללא נייטרליות הרשת, האינטרנט כבר לא יהיה שוויוני ויהיה פתוח לאפליה.

 

לשם דוגמא, בשנת 2007, חברת קומקאסט הפרה את עקרונות השוויון על-ידי האטת מהירות העלאות של תוכן מאפליקציות שיתוף עמית לעמית כמו BitTorrent. רשות התקשורת הפדרלית בארה"ב (ה-FCC) הורתה לקומקאסט להפסיק את אופן ההתנהגות האמור.

 

מה החליטה לאחרונה ה-FCC בקשר לנייטרליות הרשת?

בנובמבר 2017, היושב ראש של ה-FCC, אג'יט פאי, פרסם את תכניתו לבטל את העיקרון של נייטרליות הרשת בארצות הברית. בדצמבר 2017 קיימה ה-FCC הצבעה בנושא והתקבלה החלטה, לפיה מבוטל למעשה עקרון זה. תוך שעה מקיום ההצבעה, התובעים הכלליים של וושינגטון וניו יורק הודיעו על כוונתם לפתוח בהליכים משפטיים נגד ההחלטה.

 

איך זה משפיע עליי?

נייטרליות הרשת שומרת של זכותינו לתקשר באופן חופשי באינטרנט. ללא איסור על אפליה נגד משתמשים, למפעילי רשתות תקשורת תינתן היכולת להגביל גישה, לצנזר תוכן, ובאופן מעשי לשים קץ לחופש הביטוי. ספקי האינטרנט יוכלו בעצם להחליט מה אתה יכול לראות ומה אתה יכול לפרסם אונליין.

 

משום שהאינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מהמסחר, המשמעות של ביטול העיקרון של נייטרליות הרשת היא שספקי אינטרנט יוכלו להכתיב את ההצלחה או הכישלון של חברות ואפליקציות, כי הם שולטים בשימוש באינטרנט ויש להם את הכוח לפעול תוך העדפה או אפליה. למעשה, לספקי האינטרנט יהיה את הכוח לחסום תוכן של מתחרה או למנוע העלאות של דעות פוליטיות הנוגדות לדעות שלהם, ובכך למנוע מאיתנו לפרסם ו/או לקרוא ידיעות ודעות מסוימות.

 

המשמעות של ביטול עקרון זה היא שספקי האינטרנט יוכלו לגבות מחירים גבוהים יותר על מנת לקבל חיבור מהיר. עסקים קטנים לא יוכלו להתחרות בתאגידים בעלי האמצעים; כך, למשל, הם ייאלצו לשלם יותר עבור אתרי אינטרנט עם קצבי העלאה מהירים יותר. מובן כי התאגידים הגדולים יהיו בעלי יכולת לעשות זאת, בעוד שמיזמים בתחילת דרכם ייאלצו לעשות שימוש ברשת דלה יותר. משתמשים דלי אמצעים עלולים למצוא את עצמם נאלצים לוותר על אפליקציות וערוצי בידור עקב יצירת ערוצים איטיים.

 

נייטרליות הרשת משפיעה על כל מי שמשתמש באינטרנט, והחלטת ה-FCC צריכה להוות מקור לדאגה רצינית עבור כולנו.

 

Source: barlaw.co.il