© כל הזכויות שמורות לברנע ג'פה לנדה משרד עורכי דין

גיוס המונים: מימון חברות באומת הסטארטאפ

ברנע ג’פה לנדה  -משרד עורכי דין

גיוס המונים – שיטה פיננסית למימון חברות המבוססת על השקעות קטנות שניתנות על-ידי ציבור רחב של משקיעים. גיוס המונים מאפשר לעסקים קטנים ברחבי העולם לפתוח ולפתח את פעילותם העסקית. למעשה, השיטה פוסחת על הצורך במציאת משקיעים מוסדיים גדולים המוכנים לקחת סיכון. תיק המשקיעים במימון המונים הינו מגוון, ומורכב מטווח רחב של שיטות החזר השקעה. אפשר שמשקיעים תורמים לקידום מטרות ספציפיות, או מבקשים החזר עם ריבית או דורשים זכויות בחברה.

בישראל נכנסו לתוקף במהלך השנה מספר הקלות לגבי חלק מהמגבלות החלות בהתאם לחוק ניירות ערך ולתקנות בארץ. הקלות אלה מאפשרות ומקדמות מימון המונים כאלטרנטיבה מעשית עבור חברות סטארטאפ ועסקים קטנים. בהתאם למשטר הרגולטורי החדש, משקיעים יכולים כעת לפעול ביחד לממן חברות בסטארטאפ ניישן, והצעת החברה למשקיעים פוטנציאליים לא תחשב כהנפקה ראשונה לציבור.

 

העדכון המשפטי בישראל

 

במשך שנים רבות, היה קשה מאוד לבצע מימון המונים בישראל. עד לאחרונה כל הצעת מניות למעל 35 משקיעים דרשה הכנת תשקיף והגשתו לאישור רשות ניירות הערך. תהליך זה הקשה על קבלת מימון לחברות הזנק, שעבורן הבורסה אינה חלופה ריאלית לגיוס הון מקרנות הון סיכון וממוסדות פיננסיים גדולים, לנוכח העלויות הגבוהות ודרישות הגילוי הנרחבות הכרוכות בכך.

לקראת סוף 2015, חוקק חוק לעידוד השקעות בחברות בתחום הטכנולוגיה העילית. חוק זה הוא בעצם תיקון לחוק ניירות ערך. הוא מעניק פטור מדרישת תשקיף כאשר מדובר בהשקעות קטנות, וכך מקל על גיוסי הון בדרך של מימון המונים. כמו כן, בהתאם לחוק החדש, תתאפשר הקמת קרנות הון סיכון נסחרות שיכולות לעודד אף הן השקעות קבוצתיות בחברות חדשות ומתפתחות.

החוק גם מעודד חברות סטארט-אפ להישאר בארץ, כיוון שקל יותר להשיג מימון מקומי. עד לחקיקה החדשה, חברות רבות בחרו לעשות אקזיט, בדרך של מיזוג, מכירה או העברת פעילותן העסקית למדינות אחרות המציעות תנאי מימון אטרקטיביים יותר. כעת ההקלות מורידות את התמריצים לבצע אקזיט, ומאפשרות להמשיך להתפתח בארץ.

 

גיוס המונים בארץ

 

כמו לגבי כל מבנה מימון, גם בכל הקשור למימון המונים, יש לקחת את הזמן ולהבין את ההשלכות המשפטיות והמסחריות של כלי מימון זה לפני שקופצים למים. בארץ, כדי לבצע מימון המונים, עדיין נדרשת השתתפות של לפחות משקיע מורשה אחד. הרעיון של מנגנון מימון ללא רגולציה, טרם קרם עור וגידים כאן. בנוסף, משקיעים צריכים לזכור שבתרחיש מימון המונים, ייתכן ויש להם פחות זכויות מאשר בערוצי השקעה אחרים.

בשנת 2014, סך ההשקעות שבוצעו באמצעות מימון המונים הסתכמו ב-10מיליארד דולר ארה"ב. בשנת 2015 חל גידול של 350% בהיקף ההשקעות והשנה הסתכמה בהשקעות בסך 35 מיליארד דולר ארה"ב.

אף בישראל חל גידול משמעותי בתקופה המקבילה והציפייה היא לגידול בהיקף ההשקעות עם ההסרה ההדרגתית של המכשולים הרגולטוריים הקיימים לגיוס המונים.

 

אם אתה שוקל גיוס המונים, עליך להבין היטב את המבנה המשפטי שעדיין עובר הסדרה. לקריאת פוסט בנושא הקליקו כאן

 

Source: barlaw.co.il